Stockholms shoppinginstitution Nordiska Kompaniet går in i en ny epok, när varuhuset växer för första gången i modern tid. Tillsammans med Strategisk Arkitektur inleds ett omfattande förnyelsearbete som vilar på en långsiktig plan, där affärsstrategisk utveckling av ytor och kundupplevelse går hand i hand med noggranna designdetaljer och respektfull utveckling av ett hundraårigt och respekterat varumärke.
 

I nära dialog med Hufvudstadens organisation har Strategisk Arkitektur under flera års samarbete utvecklat NK för att nu ta detta klassiska varuhus in i en ny epok. Allt enligt Josef Sachs grundtankar om att ”Varuhuset NK ska vara en kommersiell och kulturell teater – en scen för samtiden”. NK ska fortsätta att stärka sin position som ett varuhus i världsklass, det ska också bli lyxigare, större och mer personligt. Ytterligare fyra internationella lyxvarumärken kommer att flytta in på gatuplan under det kommande året. Dessutom växer NK för första gången i modern tid när delar av Parkaden blir varuhusyta.

Att behålla och utveckla NK:s relevans för Stockholmare och tillresta besökare sitter i de stora gesterna, i det exklusiva utbudet, mottagandet av kunden, men också i detaljerna. Vi skapar tillsammans med Hufvudstaden en inspirerande och vacker handelsmiljö som lever varumärket i sina material, användandet av ytor, kundvarv och skapandet av destinationer och upplevelser inom NK. Det är en unikt och samtidigt komplext uppdrag att som arkitekter vara med och förädla NK. Här ska många funktioner samspela, inom handel, hälsa, mat, upplevelse och service. På Parkadens tak planeras också för löparbanor, paddeltennisbanor och en juicebar.

Arbetet beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Samtidigt växer varuhuset med 20 procent, detta genom omvandling av kontorsytor i NK-huset men framförallt då delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan kommer att bli en del av NK.

Strategisk Arkitekturs samarbete med Hufvudstaden och NK började redan för tio år sedan i och med förvandlingen av gatuplanets juvelsalong och champagnebar. Sedan dess har även kundvarv, servicecenter och kundtoaletter uppdaterats. Nu skriver vi arkitekturhistoria tillsammans.

Läs mer